Év eleje óta nagy bajban van a streamingóriás. Rohamosan csökken az előfizetői tábor, a vállalat részvénypapírjainak értéke pedig kevesebb mint egyharmadára zsugorodott év eleje óta. Ezért váltanak stratégiát a filmek terén: a minőség felé mozdulnának.
Nagyobb, jobb és kevesebb – a Hollywood Reporter szerint ez a három szó ismétlődik a Netflix székházának filmes részlegén, amit Scott Stuber vezet. Nem egy általános, hangaztos vízió-mantráról beszélhetünk, a streamingóriás ugyanis nagy bajban van, fel kell ráznia a kínálatát ahhoz, hogy képes legyen megtartani felhasználóit. A kaliforniai Scotts Valley-ben székelő vállalatnak ez különösen fájó probléma, saját előrejelzései alapján akár kétmillió nézőt is veszthet az aktuális negyedévében.
Ez pedig nemcsak a bevételek elmaradása, hanem a már nyakszorító streamingverseny miatt is kiemelt stratégiai gond, amit a piac is kegyetlenül áraz.
A tavaly év végi 602,44 dolláros árfolyamról 192,91 dollárra esett a Netflix, amit tovább fenyegetne a tétlenség. A filmfelhozatalélt felelős Stuber azonban nem hagyja annyiban a dolgot: a „nagyobb, jobb és kevesebb” mantrával segítené a Hastings-Sarandos CEO-párost.
Pápá, közepes büdzséjű, közepes filmek
Az április 19-i bejelentés és egyben kétmilliós felhasználói veszteség-előrejelzés óta a Netflix több lépést (köztük 150 ember kirúgását) is megtett annak érdekében, hogy visszatornássza részvénye értékét – eddig sikertelenül. Az új vízió azonban jelentősen átalakíthatja mind a részvények árazását, mind pedig a Netflix arculatát:
az élőszereplős családi és a saját független filmes részlegüket kukázva a 30 millió dollár alatti produkcióktól szabadulnak meg.
Ezzel egyértelműen fókuszt vált a Netflix. Az eddigi filmáradatot felváltja az egy-két nagyobb, populárisabb bemutatóra koncentráló stratégia, a sztárparádék és a népszerű rendezők filmjei.
Az, hogy ez a nagyobb-jobb-kevesebb irány valóban mit jelöl, még a Hollywood Riporter által kérdezett belsős vezetők, menedzserek sem tudják pontosan megfogalmazni. A kisebb filmek nem tűnnek el, mondja az egyik, míg a másik anonim forrás egy kevésbé észrevehető változást vár: két tízmillió dolláros film helyett inkább csak egy húszmilliósat csinálnak majd.
Ami azonban már Ted Sarandos által is kijelölt útvonal lesz, az a több „eseményfilm”, ami mögé kiemelkedő büdzsét és az ezt kísérő hatalmas marketinglöketet adják. Ilyen a Ryan Gosling és a Chris Evans főszereplésével készülő, kétszázmillió dolláros The Grey Man című film, vagy a Daniel Craiggel készülő Tőrbe ejtve-folytatás, ami egy 469 millió dolláros rekordüzletnek köszönhető.
Mi változik még?
- Az animációs projektekből is visszavágnának, egyes információk szerint ez már több konkrét filmet is érint.
- Azokat a nagyon drága filmeket is elengedik, amik eddig csak a legnagyobb filmes tehetségek bevonzása miatt kaptak zöldlámpát. Ilyen például Martin Scorsese 175 millió dolláros filmje, Az ír. „Megszűnőben lesz az a tendencia, hogy bármit megtegyenek a tehetségek bevonzására és teljesen szabad mozgásteret adjanak nekik” – mondta egy bennfentes.
Borítókép: Adam Sandler a Hubie, a halloween hőse című filmben.