A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy
a Béres Gyógyszergyár Zrt. jogsértő módon, közvetlenül szólított meg
gyermekkorúakat az Actival Kid Gumivitamin egyes reklámjaiban. A hatóság 21
millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszercégre.
A GVH döntésében jogsértőnek minősítette, hogy a Béres Gyógyszergyár gyermekeknek szánt Actival Kid Gumivitamin étrend-kiegészítő készítményét ajándék világító tollal, valamint intelligens gyurmával úgy kínálta televíziós- és egyéb reklámjaiban (szórólapokon, plakátokon, mozireklámban, Youtube-hirdetésben), hogy azok megszerzésére hívta fel a gyermekeket.
A szabályozás alapján ugyanis tilos a gyermekkorúak közvetlen felszólítása egy reklámban a hirdetett áru megvásárlására, illetve szüleik vagy más felnőtt meggyőzésére, hogy vegyék meg nekik a terméket.
A hatóság a kereskedelmi gyakorlat megítélésekor
figyelembe vette többek között, hogy
- a reklámot gyerekcsatornákon is
sugározták;
- a hirdetésekben használt kifejezések
(pl. „szerezd meg mind!”) közvetlenül szólították meg a kisgyermekeket;
- a hirdetések jellege (zenéje, színes
képi világa, dinamikája, az ajándékok köré szőtt szpotok) alkalmas volt a gyermekek
figyelmének felkeltésére;
- a termékeket a gyártó játékokkal
csomagolta össze, ami különösen vonzóvá tette azokat kiskorúak számára.
A GVH döntésében bírságcsökkentő tényezőként vette
figyelembe, hogy a vállalkozás már a hatósági eljárás korai fázisában
felhagyott a reklámkampánnyal, valamint azt, hogy a cég úgy döntött,
médiatervezésekor korlátozza egyes csatornák igénybevételét, és jövőbeli
kommunikációjának kialakításakor figyelembe veszi a hatóság megállapításait. Utóbbiak
megvalósítását a gyógyszercégnek a későbbiekben igazolnia kell a Versenyhivatal
számára.
A vállalkozás ugyan nem ismerte el a jogsértést, de elfogadta a Versenyhivatal értékelését és lemondott jogorvoslati lehetőségéről, amit szintén bírságcsökkentésként vett figyelembe a hatóság.