Zsámboki Judit több mint tíz évig építette vállalkozását, a Fóliás Jucit, amivel egy országot tanított meg az öntapadós fóliák használatára. Két éve kezdett új programja, a paneltuning keretében 140 felújítást vitt végig, közben cégvezetői feladatkörbe kényszerült. Maga is belátja, hogy utóbbi nem az erőssége, és kiégett, majd újragondolta a cége és saját életét. A Forbes.hu-nak részletesen mesélt arról, hogyan tudta végül elengedni ötödik gyermekének tekintett vállalkozását.
„Az állandó áruhiány és a rossz döntések, ezzel keveredtünk ebbe. De látod, van forgalom a cégben, csak mi nem vezettük jól” – mutatja a számokat az utóbbi öt év árbevételéről Judit, és bár a második mondat egyszerűen hangzik, egy éve még nem tudta volna kimondani. Bő tíz év, 150 ezer rendelés, és közel kétmilliárd forint forgalom után nemrég eladósorba került a Fóliás Juci.
Zsámboki Judit és informatikai mérnök férje, Attila öt Salgó-polcnyi öntapadós tapétával indult otthonuk garázsából, a Forbes.hu-n is írtunk róluk. A csúcson 60 millió forint értékű raktárkészletük és több száz millió forintos árbevételük volt öntapadós fóliák forgalmazásából. 2022-ben rekord forgalommal, a nyilvánosan elérhető cégadatok szerint 291,8 millió forintos árbevétellel és 20 millió forint feletti adózott eredménnyel zártak.
Négy gyerek mellett egy olyan termékre építettek sikeres családi vállalkozást, ami ugyan már előttük is közel húsz éve kapható volt Magyarországon, csak épp senki nem tudta, mi mindenre lehet használni.
Sokan jönnek a Temu-hatással (nekem is az első kérdéseim között volt, hogy hogyan hatott rájuk a kínai óriás népszerűsége), ezzel kapcsolatban Judit kifejti: bár a Temu is árul fóliát, de annak a minősége szerinte meg sem közelíti az övéikét. Nekik is van saját gyártásuk Kínában: falpanelt, öntapadós padlót és 3D csempét gyártatnak ott, de előtte alaposan körbejárták ezek minőségét, és csak ezekkel voltak elégedettek, míg a fólia esetében maradtak egy német gyártó jó minőségű termékeinek forgalmazásánál.
Rengeteget költöttek mintákra, és a termékek felkutatására, de a kínai fóliák nem ütötték meg azt a színvonalat, amit ők elvárnak. Azt mondja, a mai napig sokan fordulnak hozzájuk azzal, hogy a temus fóliával nem boldogulnak, vagy épp nem tudják visszaszedni a bútorról.
Judit azt hangsúlyozza, hogy a Temuval ellentétben ők nemcsak fóliát árulnak, hanem komplett csomagokat, és meg is tanítják az embereknek, hogy hogyan kell feltenni. A Fóliás Juci hozzáadott értéke épp az, hogy Juci évekig minden egyes kedden Facebook-élőkben, és több tucat oktató videóban mutatta meg időközben több mint 130 ezresre duzzadt követőtáborának a fóliázás csínját-bínját. Cégük forgalma az utóbbi két évben valóban visszaesett, de szerinte ebben nem kizárólag a Temu népszerűségének növekedése, hanem az is szerepet játszhatott, hogy közben ő vette át a cégvezetést is. Idén a költségeket sikerült csökkenteniük, már nem készleteznek, nincs is elegendő áru jelenleg, s az adózott eredményük az utóbbi két évben mínuszos volt.
Paneltuning mellékhatásokkal
Judit 2023-ban cégével az RTL befektetői show-műsorát, a Cápák közöttet is megjárta, ahol különböző konstrukciókban Orbók Ilona és Moldován András is bevásárolta volna magát a Fóliás Juciba. Moldovánnal egymás tenyerébe is csaptak a műsorban, de az azon kívüli tárgyalások végül nem vezettek eredményre, a Kft.-nek a mai napig Judit és férje, Attila az 50-50 százalékos tulajdonosai. Ilona 50 millió forintot ajánlott 30 százalék tulajdonrészért cserébe, majd három év múlva, meghatározott feltételekkel kiszállt volna.
„Orbók Ilona ajánlata mai fejjel visszagondolva nagyon jó ajánlat volt, de én akkor nem álltam még készen, annyira az identitásom része lett a Fóliás Juci.
Azt gondoltam, hogy majd ha a gyerekeim kirepültek, itt lesz ez a vállalkozás”
– emlékszik vissza Judit. Steve Jobstól idézve hozzáteszi, hogy a pontokat visszatekintve kell összekötni, és utóbb látta meg a dolgok értelmét. „Az utóbbi egy évben óriási változáson mentem keresztül.”
Az ötletei mindig szívből születtek, de elméből akarta véghezvinni, és ez volt szerinte a hiba. 2023-tól férje kijjebb lépett a fóliás cégből, és saját projektjeire koncentrált, vállalkozások folyamatait segít automatizálni. Korábban férje volt inkább, aki két lábbal állt a földön, kontrollálta Judit szárnyalását. Ő inkább azt tartja az erősségének, hogy a vevők fejével gondolkozik, és tudja, hogy a vásárló mindig egy problémára keres megoldást. 2023 nyarán ugyanakkor a cégvezetést is ő vette át, és ezzel olyan feladatkörbe kényszerült, ami nem az erőssége.
Nagyjából ezzel egyidőben belevetette magát a paneltuning programba: fúrás-faragás és szakember nélküli panelfelújítását ígértek fóliáikkal, és a panelek közös jellemzői, elosztása miatt komplett felújító-csomagokat kínáltak a bejárati és belső ajtóktól a beépített szekrényeken és a teljes fürdőszobákon, wc-ken át a panelkonyhák átfóliázásáig. 140 féle csomagot alkotott, Juci ennyi mintafóliázást és előtte-utána képet csinált bő fél év alatt. Volt, hogy két nap alatt 21 konyhát varázsolt újjá, nem csoda, hogy a végén már a könyökén jött ki a fóliázás.
„Hiba volt a részemről, nem csináltunk költségvetést, hogy ez mennyibe fog kerülni. Úgy voltam vele, hogy a raktárból elhozzuk a fóliát, ez nem nagy tétel.”
Eredetileg nem 140 féle csomagot tervezett, csak annyit tudott, hogy minél többfélét szeretne. „Ezt ahhoz tudom hasonlítani, hogy amikor gyereket vállalsz se számolod ki, hogy mennyibe fog ez kerülni.”
A paneltuning videók vágásához marketingest vett fel, de nem nézte meg, elbírja-e a büdzsé a plusz egy fizetést, vallja be, de bízott abban is, hogy a cég majd kitermeli ezt a pénzt. „Nyolc évig volt egy kontrollom, az Attila, de ott vesztettem el a kontrollt, amikor szabad kezet kaptam. Mentem ész nélkül és csináltam.” 2023-ig azért szárnyalt a cég, mert neki nem kellett beállnia céget vezetni, mondja.
Hol a pénz?
Reménykedett benne, hogy berobban a paneltuning, de a végére teljesen kiégett, látja be. Nyolc éven keresztül szinte minden kedden élőzött, mindegy volt, hogy épp nyaralnak vagy nagyon fáradt. 2024 nyarán Attila ránézett a számokra, és szólt, hogy cash flow problémájuk van, nem tudják kifizetni az egyik számlát. Ekkor hangzott el a kérdés először, hogy „hol a pénz, mit csináltatok?” Judit régi kollégájával, Sztankó Ágnessel vitte ekkor a céget operatív szinten.
Bár a hitelek, kintlévőségek, a veszteségek csak nőttek, Judit továbbra is optimista volt: „nem akartam elhinni, hogy itt tényleg gond lehet. Vagy lehet, hogy a kiégés miatt már nem is érdekelt egy ponton.” Férje eddigre teljesen kiszállt, Judit nem is hallgatott rá, (úgy látja, ha korábban beengedtek volna befektetőt, rá sem hallgatott volna) azt mondja, az üzleti krízis megtépázta 25 éves kapcsolatukat is, de itt vannak, állják a sarat továbbra is. A paneltuningot nem vitték be a Fóliás Juci márkanév alá, hanem külön márkát építettek volna belőle, de ez már nem igazán tudott beérni.
Juditnak egy kijózanító beszélgetés kellett, hogy átlássa, új cégvezetésre van szükség. Fotó: Sebestyén László/Forbes-archív
Juditot végül az zökkentette ki, amikor tavaly év végén a férje elment barátjukhoz, egyben mentorukhoz Biros Levente vállalkozóhoz (az Online márkaboltok műszaki áruház alapító-tulajdonosához – a szerk.) egy konzultációra. Levente Juditot is behívta, és nagyon határozottan megmondta neki, hogy így nem lehet tovább vezetni a céget, ő javasolta azt is, hogy adják el. Judit a mai napig hálás neki, mert már előtte a teste is jelzett, hogy változtatnia kell, pánikrohamok gyötörték.
Épp Tenerifén voltak félig munkaügyben, másrészt egyik ott élő barátnőjénél, aki MLM- rendszerben DoTerra olajokkal foglalkozik. Azt mondja, korábban gyermekei betegségeinél, akkor pedig a pánikroham leküzdésében is segítettek neki ezek a termékek. Emellett barátnője jó életkörülményeit látva elgondolkozott saját munkáján és életén. Elkezdte átlátni, hogy mindaddig elvakultan hitt az ötletében és gondolkodás, számítások nélkül, érzésből vezette a céget, közben reménykedve, hogy a dolgok majd jobbra fordulnak.
„Igen, én szuperül értek a fóliázáshoz, az emberekhez, át tudom adni a tudást, de vállalkozást nem tudok vezetni.”
Korábban is sokan kérdezték tőle, hogyan tudott tíz évig ilyen kitartóan vállalkozást építeni, napi 14-16 órákat dolgozni úgy, hogy csak négy év után vett ki magának fizetést a cégből, akkor sem magas összeget – azt mondja, ha elment volna 8 órában dolgozni (eredeti szakmája szerint könyvelő), akkor többet keresett volna, mint a saját cégében. „Mindig is azt gondoltam, hogy csak vért izzadva, a munkában megszakadva lehet pénzt teremteni, és bármilyen sikert elérni. Az tartotta bennem a lelket tíz évig, hogy kicsit szabadabban élhetünk, míg a gyerekek is itthon vannak.”
Judit végül idén beleállt a DoTerra-bizniszbe (esszenciális olajok forgalmazása – a szerk.), és mostanra kétszer annyit keres havonta, mint korábban a Fóliás Juciban. „Felnyílt a szemem, hogy létezik más lehetőség, olyan, amiben nem kell vért izzadni.” Miközben az MLM-et mint vállalkozási modellt sokan kritizálják, ő azt mondja, mostani munkájában is megtalálta azt célt, amiért anno a Fóliás Jucit alapították: úgy akarnak jobb életet a gyerekeiknek, hogy közben mások életét is jobbá teszik. Itt is pluszt akar adni, a problémákra koncentrálva segít a vásárlóknak, és oktatásokat, workshopokat tart.
Persze nem volt könnyű elengednie a cégét. Miután hazajöttek arról a bizonyos beszélgetésről Biros Leventétől, Judit beült a kocsiba, rótta az utakat, és csak sírt. Bevallja, eleinte ő is szkeptikus volt, és megvolt a maga nézőpontja a network cégekkel kapcsolatban, de aztán teljesen azonosulni tudott a Doterra két küldetésével. Az egyik, hogy minden családban legyen egy olyan ember, aki ismerettel rendelkezik, és támogatást tud adni a szeretteinek, a másik pedig, hogy minél több adósságmentes család legyen.
A network cég hétköznapi embereknek is elérhető, nem kell hozzá nagy befektetés (raktárkészlet, innováció, de termékfejlesztés sem), mint mondjuk egy hagyományos vállalkozáshoz, mondja. „Csak az kell, hogy kapcsolódjunk, hogy megosszuk egymással a tudásunkat. Úgy érzem, ezt nekem találták ki, mert itt is hasznosítani tudom mindazt a tudást, amit a Fóliás Juciban szereztem.”
Cégvezető, de befektető is jöhet
A Fóliás Juci vevőjelöltjei között gondolkozott nagy barkácsáruházakban (Obi, Praktiker), amelyeknek már kiépült raktározási kapacitásuk és fulfillment rendszereik vannak, vagyis erre külön nem kellett volna évi szinten 25 millió forintot pluszban költeniük. Judit szerint cége legnagyobb értékét az automatizált folyamatok jelentik: a webáruházba befut a rendelés, amit aztán a váci raktárban összeállítanak, a futárszolgálat kiszállítja a csomagot, majd a vásárló 29 téma több mint 200 oktató videójából választhat. Az elmúlt tíz évben több tízezer vásárlói alkotás látott napvilágot, fűzi hozzá büszkén.
Ami a mostani helyzetet illeti: befektető beszállásától sem zárkóznak el. Arra a felvetésre, hogy a brand nagyon az ő személyére épült, és ez elriaszthatja a vevőjelölteket, Judit a Szafit említi példaként, hogy ott is jött egy új, egy más vezetés (Forbes, 2022/6) , és a cég továbbra is prosperál.
Judit a potenciális vevőkkel vagy befektetőkkel több konstrukciót is elképzelhetőnek tart, akár azt is, hogy a cégvezetés átadása után ő alkalmazott, márkanagykövet, a cég arca, férje pedig tanácsadó maradjon. Most Attila is visszaszállt kicsit a gazdálkodás rendbehozásának céljával. Judit azt mondja,
amikor van készletük, jönnek a vásárlók, és arra számítanak, hogy ez a jövőben egyre inkább így lesz, mert az emberek a teljes burkolat- és bútorcserék helyett a költséghatékonyabb megoldásokat keresik.
Ők most egy olyan vállalkozót keresnek, aki tud céget vezetni, mert szerinte megfelelő termékmennyiséggel még mindig fel lehet futtatni a céget. „Nekünk erre már sem pénzünk, sem energiánk nincs, elfogytunk.” De reméli, hogy itt nem ér véget a történetük, és valaki meglátja, mekkora érték a márka, amit felépítettek. Máig fóliázik, élőzik, és várják a vevőt. „Mi pedig, ha szükség van ránk, csináljuk, amihez értünk.”