Karácsonyi csoda a webshopkasszáknál: egy friss kutatás szerint úgy tűnik, egész évben ezekre az akciókra vártak a spórolni kényszerülő magyarok. A Temu és társai nagyot fognak menni.
Forbes Checkout hírlevél: iratkozz fel!
Ez az írás először az e-kereskedelmi hírlevelemben, a Forbes Checkoutban jelent meg. Ahhoz, hogy jövő kedden már te is megkapd a teljes hírlevelet – exkluzív értesülésekkel, elemzésekkel és a hét legfontosabb híreivel –, kattints ide és iratkozz fel most!
A PwC Magyarország e-kereskedelmi csapatát is meglepte: új, black friday- (BF) és karácsonyi kutatásuk szerint a korábbi 17%-os várakozással szemben végül a magyar online vásárlók 44%-a élt a BF-időszak akcióival.
Ez mintegy 1,9 millió embert jelent, akik 138 ezer forintos átlagos költéssel számolva összesen több mint 260 milliárd forintot hagytak a webáruházaknál – jócskán meghaladva az előzetesen becsült, sokkal óvatosabb 175–220 milliárdos sávot.
A PwC kutatásának eredményeit és következtetéseit e-kereskedelmi hírlevelünkben, a december 9-i Forbes Checkoutban olvashattad először.
Mi következik ebből?
A bizonytalanok közül sokakat végül sikerült egy jó ajánlattal megszólítani – olyanokat, akik az év elején a bizonytalan gazdasági helyzet miatt inkább spóroltak, most viszont megvalósították korábban halasztott kiadásaikat.
Vegyesen voltak olyanok, akik maguknak vettek meg egy már kinézett terméket olcsóbban (55%), illetve akik karácsonyi ajándékokat is beszereztek a BF alatt (48%). A kedvezőbb árak miatti előrehozott vásárlást jelzi az is, hogy a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-hetekben a kosarakba került.
A kutatás vezetője, Timár Szabolcs szerint idén „valóban kedvező akciók” voltak, de kellett az is, hogy „az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás”.
És mi várható karácsonykor?
A kutatás szerint 3,67 millió online vásárló tervez ajándékot venni, fejenként 92,5 ezer forintos átlagköltéssel. Ez 340 milliárd forintos karácsonyi ajándékpiacot vetít előre – miközben októberben még 260 milliárdra becsülték.
A 92,5 ezres fejkvótát érdemes szétbontani: az összeget főleg hazai webshopban (42%), plázában (20%), hagyományos boltban (17%), illetve külföldi webshopban – például a Temunál, a Sheinnél vagy az AliExpressnél – költik majd el. Ez utóbbiaknál 11%-ot mértek, ami
a most becsült ajándékpiacból több mint 37 milliárd forintos szelet, ha jól számolok!
Ne feledjük: év végén még mindig az ár és az akció mértéke a legfontosabb döntési szempont (67%) – jóval előzi a megbízhatóságot (48%), a választékot (42%) vagy a kényelmet (36%). A hazai vállalkozások támogatása (13%) és a fenntarthatóság (7%) a sor végén kullog.
A BF és az ünnepek sztárkategóriája továbbra is a műszaki cikkeké, de érdekesség, hogy az ünnepi költés csaknem negyede (kb. 81 milliárd forint) élelmiszer jellegű ajándékokra megy majd.
A tanulság
Minél nehezebb időket élünk, annál tudatosabban költünk:
kivárjuk az igazi akciókat, és egyre inkább hasznos ajándékokat adunk egymásnak.
Most már csak a tényleges Temu-költési adatokat várom, nemcsak az ünnepi szezonra, de a teljes évre is.
A módszertan
Módszertan: a kutatás első felét 2025 októberében végezték, online adatfelvétellel, 3386 fő megkérdezésével a 18+ korú, online vásárló (digitálisan affinis) internetezők körében, nem, kor és lakóhely településtípusa szerint reprezentatív mintán. A visszamérést december elején készítették egy 1656 fős mintán, az előzővel megegyező módszertannal.
A borítókép illusztráció, az Árkád Budapest bevásárlóközpont látható rajta karácsonyi díszben még 2023-ból.