A Forma-1-es pilóták fizetése rendületlenül nő, de csak egy van közöttük, aki kiemelkedően piacképes a pályán kívül is.
A Forbes összeállította a 2025-ös év legjobban fizetett Forma–1-es pilótáinak listáját, amely szerint a tíz legjobban kereső versenyző összesen 363 millió dollárt vitt haza – 15%-kal többet, mint egy évvel korábban.
Két újonc a legjobban kereső F1-pilóták között
A világbajnoki csata az utolsó futamig kiélezett maradt az idei Forma-1-es szezonban. Lando Norris a vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjon elért harmadik helyével végül megelőzte csapattársát, Oscar Piastrit és a négyszeres címvédő Max Verstappent, így megszerezte élete első világbajnoki címét, és vele együtt egy körülbelül 10 millió dolláros bónuszt.
Még ha ehhez hozzáadjuk is a 26 éves brit pilóta 18 millió dolláros alapfizetését, illetve a pályán nyújtott teljesítményéhez kötött további 29,5 millió dolláros prémiumot, ami összesen 57,5 millió dollár, Norris így is csak a harmadik helyen végez az F1 friss kereseti rangsorában.
Hamilton ferraris csapattársa, Charles Leclerc a becsült 30 millió dolláros fizetésével (a tavalyi 27 millió után) az egyik olyan versenyző, aki jelentős fizetésemelést kapott a tavaly aláírt új szerződésének köszönhetően.
Sergio Pérez kiesett a listáról, miután elveszítette helyét a Red Bullnál, Pierre Gasly pedig egy katasztrofális Alpine-szezon miatt szorult ki, amely gyakorlatilag minden lehetőséget elvett tőle, hogy teljesítmény-bónuszokat szerezzen. Így két újonc került be az idei rangsorba.
Az Aston Martin versenyzője, Lance Stroll idén a 8. helyen végzett a maga becsült 13,5 millió dollárjával. Elsőre talán magasnak tűnhet ez az összeg, tekintve, hogy a 27 éves kanadai pilóta visszafogott eredményeket szállított – 16. lett az egyéni pontversenyben, 33 ponttal –, de a szám magyarázata ott rejlik a csapat nyilvános pénzügyi jelentéseiben. Mivel Stroll édesapja a csapatot tulajdonló milliárdos Lawrence Stroll, az Aston Martinnak kötelessége volt nyilvánosságra hozni a pilóta 2024-es kompenzációját: ez 12,3 millió dollár volt, jelentősen több a 2023-as 5,6 milliónál.
Eközben a Mercedes fiatal újonca, Kimi Antonelli, aki márciusban a sportág történetének harmadik legfiatalabb F1-debütánsává vált 18 évesen és 6 hónaposan, a 10. helyre került az idei rangsorban az ígéretes első szezonját követően.
Top keresők 2025-ben
- Max Verstappen – 76 millió dollár (25,1 milliárd forint)
A Red Bull pilótája ugyan idén csak második lett a világbajnokságban, továbbra is ő kereste a legtöbbet: 65 millió fizetés + 11 millió bónusz.
- Lewis Hamilton – 70,5 millió dollár (23,3 milliárd forint)
Első ferraris évét „rémálomnak” nevezte, de fizetésben így is sorozatrekordot ért el: 70 millió alapfizetés, minimális bónusszal.
- Lando Norris – 57,5 millió dollár (19 milliárd)
A McLaren pilótája világbajnok lett, hét futamgyőzelemmel, és hatalmas teljesítménybónuszokkal. Bár sportban csúcson, pénzben csak harmadik.
A lista további helyezettjei:
4. Oscar Piastri (McLaren) – 37,5 millió dollár (12,4 milliárd forint)
5. Charles Leclerc (Ferrari) – 30 millió dollár (9,9 milliárd forint)
6. Fernando Alonso (Aston Martin) – 26,5 millió dollár (8,75 milliárd forint)
7. George Russell (Mercedes) – 26 millió dollár (8,6 milliárd forint)
8. Lance Stroll (Aston Martin) – 13,5 millió dollár (4,46 milliárd forint, az Aston Martin pénzügyi jelentéseiből derült ki a valós fizetése, újonc a listán)
9. Carlos Sainz (Williams) – 13 millió dollár (4,3 milliárd forint)
10. Kimi Antonelli (Mercedes) – 12,5 millió dollár (4,1 milliárd forint, újonc)
Miért nőnek ennyire a fizetések?
A konkrét eseteken túl az F1-pilóták fizetését két nagy trend is felfelé hajtja.
Az első: a Forma–1 kirobbanó formában van, ha a sorozat üzleti teljesítményét nézzük. A szponzorációs bevételek és a sorozat által kiosztott díjpénzek együtt olyan mértékben nőttek, hogy a csapatoknak jóval több mozgásterük van a költségvetésben. A Forbes becslése szerint a tíz F1-csapat átlagosan 430 millió dolláros árbevételt ért el az előző szezonban, miközben az átlagos csapatértékelés 3,6 milliárd dollárra ugrott idén a 2023-as 1,9 milliárdról (a legértékesebb csapatok rangsoráról itt írtunk korábban).
A második: a 2021-ben bevezetett költségsapka (budget cap) komoly korlátokat szab annak, hogy a csapatok mire költhetnek az autó fejlesztésével és építésével kapcsolatban. Az idei szezonban ez nagyjából 170 millió dolláros plafont jelent. Csakhogy a pilóták fizetése nincs benne ebben a keretben, így a csapatok, itt aztán kiköltekezhetik magukat, hogy a versenyképességüket növeljék.
A pilóták keresetét ritkán hozzák nyilvánosságra, kivételt csak az olyan helyzetek jelentenek, mint például Lance Stroll esete, ahol pénzügyi jelentések vagy peres dokumentumok miatt kötelező a közzététel. A szerződések többségében ugyanakkor köztudottan a pályán elért teljesítményhez kötik a fizetést.
Az élcsapatoknál versenyző, rutinos pilóták általában magas, garantált alapfizetést kapnak, amelyhez jelentős bónuszok társulnak futamgyőzelmek vagy bajnoki cím esetén. A kevésbé tapasztalt vagy kisebb csapatoknál versenyző pilóták alacsonyabb alapfizetésért dolgoznak, ám jelentős ösztönzőket kaphatnak a pontszerzések vagy sikeres futamok után.
Mi van a mellékessel?
Bryn Lennon/Formula-1/Getty Images
Lewis Hamilton, a Ferrari pilótája: nem a bankszámlája miatt mondja, hogy borzasztó éve volt. Fotó: Bryn Lennon/Formula-1/Getty Images
A pilóták szponzorszerződésekkel tovább növelhetik keresetüket, ám a Forbes – a futball vagy az NBA legjobban fizetett játékosait rangsoroló listáival ellentétben – a Forma–1-ben kizárólag a fizetésekre és bónuszokra koncentrál, és nem veszi figyelembe a pályán kívüli bevételeket.
A gyakorlatban az F1-pilótáknak gyakran alig marad mozgásterük arra, hogy saját szponzori megállapodásokat kössenek, mert kötelesek megfelelni csapatuk és a csapat szponzorainak elvárásainak, ezek eseményeken való részvételt írhatnak elő, és megtilthatják, hogy a versenyző olyan márkával szerződjön, amely ugyanabban a kategóriában konkurenciát jelentene.
Hamilton messze a legpiacképesebb versenyző a mezőnyben.
A pályán kívül becsült 20 millió dollárt keresett a májussal záruló 12 hónap során, amivel a Forbes 2025-ös, világ legjobban fizetett sportolóit rangsoroló listáján a 22. helyre került.
Verstappen ezzel szemben ugyanezen időszakban körülbelül 6 millió dollárt gyűjtött be.
Ne sajnáljuk azonban túlságosan: legfrissebb keresetével együtt Verstappen összesen 323 millió dollárt halmozott fel azóta, hogy a Forbes öt évvel ezelőtt elkezdte közzétenni az F1-es bevételi listát, ami enyhítheti a világbajnoki cím elbukásával járó fájdalmat.