Az év végi hajrában cserélték le az online szupermarket főnökét, utódja a cseh Kifli vezetője, Martin Beháň. Mi történt?
Péntek este levelet kapott a Kifli.hu több tízezer felhasználója, az online szupermarket ötéves hazai jelenléte apropóján. Új bejelentést nem ejtenek meg benne, a levelet az ügyvezető szignózza, Martin Beháň (a borítóképen).
Csakhogy az se kerül benne megemlítésre, hogy Beháň új ember a pozícióban. Alig két év után váltotta az előző ügyvezetőt, Gabriel Makkit, aki pedig szintén szűk két év után az elődjét, Klekner Pétert. Forró a szék, Beháň az öt év alatt a Kifli.hu ötödik ügyvezetője.
Háttér
Úgy hallottam, Makki lecserélése a szektor legintenzívebb időszakában, az ünnepi véghajrában történt. A folyamat már novemberben megindult, a nyilvános céginformációk szerint végül 2024. december 2-i hatállyal lett Martin Beháň az ügyvezető a Kifli.hu Shop Kft.-ben. Az átmeneten a tapasztalt kereskedelmi igazgató, Szalma Rita navigálta át a céget.
Szokatlan időpontnak tűnik a vezetőcserére, pláne az élelmiszer-kereskedelemben, ahol a karácsony kiemelt szezon. De valahol logikus is: az ünnepi kampányon már hamarabb elindult a munka, az év vége mindig több hónap előkészületet követel. Az egyik forrás szerint pont emiatt tehette meg a cég, hogy ebben a túlzsúfolt időszakban cserélnek ügyvezetőt: az ünnepi kampányt már előre felállították, tulajdonképpen csak véghez kellett azt vinnie a csapatnak.
Legutóbbi sajtóközleményeiben a Kifli rekordforgalmat várt decemberre, az átlagos időszak közel dupláját. Olyanokról írtak, hogy az ünnepi szezon csúcsán napi 11 ezernél több címre szállítanak, az évet pedig majdnem 150 ezres vevőkörrel és 2,3 millió vásárlással zárhatják. Arról egyszer se számoltak be, hogy ez idő alatt CEO-t váltottak.
Gabriel Makki a Kifli budapesti irodájában 2024 januárjában. Fotó: Sebestyén László
Ami feltűnő volt Makki vezetése alatt, hogy Kleknerhez képest sokkal kevesebb erőt fordítottak az énmárkája építésére, legalábbis kevésbé látható figura volt. Úgy tudom, házon belül február óta nincs dedikált PR-menedzsere a Kifli.hu-nak, egy, a területen kívüli kiflis kollégához, valamint reklámügynökséghez (Lounge) kerültek a PR-feladatok.
A cseh utód, Beháň számára nem ismeretlen a cég, sőt, az anyavállalat, a tízéves Rohlik cseh webáruházának, a Rohlik.cz-nek 2022 decemberében lett az ügyvezetője. Előtte több mint tizenhat évet töltött a Tescónál, ennek utolsó öt és fél évében a lengyel Tesco ügyvezető igazgatója volt.
Rohlik, Tomáš Čupr
A Rohlik alapítója az egyik leggazdagabb cseh milliárdos, Tomáš Čupr. Nemrég Prágáig mentem, hogy interjút készítsek vele, a 2024. szeptemberi Forbes magazinban jelent meg, a rövidített online verzió itt.
A módja, ahogy Makkit lecserélték – a decemberi szezonban –, nem áll távol Čupr stílusától. Kemény, hirtelen természetű vezetőnek tartják, a Rohlikot pedig kőkemény munkahelynek magas elvárásokkal, kifacsaró környezettel, ami cserébe szuperül mutat az önéletrajzban.
Van eredménye az ott dolgozók véres verejtékének. 2024-ben, az előző évhez képest több mint negyven százalékot nőtt a csoport bevétele, sőt, hatvan százalékkal kisebb ütemben égették a rendelkezésre álló tartalékokat is, adta örömhírül a Rohlik a LinkedInen. Megtérülni látszik a raktár-automatizáció, és idén itthon is új raktárral bővülhet végre a cég (sokéves ígéret).
Ha már Magyarország, a Kifli.hu 2023-ban közel ötvenmilliárd forintos forgalommal vezette itthon a szupermarketek és a gyorsan forgó fogyasztási áruk (FMCG) online piacát, erősítette meg tavaly Čupr a Forbesnak. Durván a piac negyede az övék, a magyar Tesco webshopját 2022 óta előzik a PwC (korábban GKID) forgalmi listáin.
Tomáš Čupr. Fotó: Krasznai Zoltán (a kép Prágában készült 2024 augusztusában)
Amikor a sűrű vezetőcserék okáról kérdeztem Čuprt, azt mondta: „Ez a meló bizonyos értelemben hatalmas nyomással jár. Bevallom, hamarabb is biztosíthattam volna a megfelelő tréninget az újaknak. Azóta beértük magunkat, jobban át tudjuk adni, hogyan hozunk döntéseket, hogyan gondolkodunk a márkáról, milyen értékeket követünk. Másfelől, szerintem sokan alábecsülik, milyen nehéz a szakmánk.”
A tételmondat, ami igazán összefoglalja Čupr gondolkodását:
„Sokan óriáscégek, vezető kiskereskedések csúcspozícióiból jönnek hozzánk, mégis nekem kell naggyá tennem őket.”
Szombaton kérdéseket küldtem Martin Beháň, Tomáš Čupr és Gabriel Makki részére is. Ha válaszol valamelyikük, beszámolok róla. A cikk kedd délután frissült új háttérinformációkkal.