Mi köze egy táncosnak a verbális abúzushoz? Egy virágcsokornak a pánikbetegséghez? Egy lávalámpának a neurodiverzitáshoz? És az Euronicsnak a mentális egészségünkhöz? Interjú Fazekas Bálint ügyvezető igazgatóval és Metykó Tibor chief customer officerrel az Euronics Focus programról, amellyel a márka új szintre emeli a társadalmi felelősségvállalást.
Visszaadni a társadalomnak
Az Euronics 36 éves családi vállalkozásként régóta támogat különböző szervezeteket, például egészségügyi intézményeket, különösen krízishelyzetekben. Most viszont másképp ad a cég.
„Szeretnénk, ha az emberek törődnének magukkal, és mernének segítséget kérni. Ez nem üzlet, hanem felelősség” – mondja Fazekas Bálint.
„Áruházainkban naponta tízezrek fordulnak meg, a webshopunkban csaknem havi 3 millióan. Ez óriási lehetőség, hogy fontos ügyeket közvetítsünk” – mesél az ötletről Metykó Tibor.
Három ügy, megdöbbentő számok
A Focus program kezdetben három témára fókuszál: verbális abúzus, pánikbetegség és neurodiverzitás. Egy 1200 fős reprezentatív kutatással indítottak: kiderült, hogy a válaszadók 34 százaléka nem tudja, mi a verbális abúzus, 60 százalékuk nem tudja pontosan, mit foglal magában a neurodiverzitás. A pánikbetegségről 74 százalékuk tud. A személyes érintettség magas: 66 százalék tapasztalt verbális abúzust, 50 százalék szerint volt már pánikrohama, 73 százalék szerint pedig a környezetükben van neurodivergens ember.
Tévédemókból új média
De miért gondolna ezekre az ügyekre egy vásárló az Euronics boltjaiban? Mert szembe jönnek. A szó szoros értelmében. Szeptember végétől az Euronics tévéfalain, a TCL támogatásának is köszönhetően, nem tartalom nélküli, szép demófilmek futnak, hanem a három ügyet bemutató, demóként is tökéletes, de egyben tartalmat is közvetítő kisfilm. Egy foszforeszkáló táncos testén kalligráfiába rejtett szidalmakat fedezhetünk fel, egy virágcsokor a szemünk láttára kap pánikrohamot, és láthatunk egy százszor fel-lekapcsolt lávalámpát – egy neurodivergens gyerek játszószobájában. „Ezek a filmek gyönyörűek, csakúgy, mint a demók – és közben valós problémákra világítanak rá. És reméljük, elviszik az üzeneteket: a YouTube-on láttam már tévédemót 50 milliós nézettséggel” – magyarázza Metykó Tibor.
Brand image a 21. században
Az Európai Bizottság 2021-es kutatása szerint a CSR-kampányok fele túlzó vagy hamis, ugyanakkor ha egy márka nem kommunikál társadalmi ügyeket, a fogyasztók bizalmatlanokká lesznek és a legrosszabbat feltételezik. Az Euronics a Focus programmal őszintén segíteni akar.
„Nemcsak kereskedők vagyunk, hanem gondoskodást is szeretnénk adni – mondja Fazekas Bálint –, kollégáink és vásárlóink mentális egészsége pedig a szívügyünk.” A filmekkel az Euronics a focusprogram.hu oldalra irányítja az érdeklődőket, ahol 14 segítő szervezet kínál támogatást, segítséget. „Sok a félreértés, edukálni kell, hogy az emberek tudják, hova forduljanak” – hangsúlyozza Fazekas Bálint.
Hatékonyság és meglepetések
A kampány 2026 közepéig tart. Időről időre más ügy és így más szervezetek kerülnek majd fókuszba. Az Euronicsnál a sikert többek között a focusprogram.hu-n keresztül segítséget kérők számában mérik majd. És hogy mindez mennyibe kerül és megtérül-e a brand image-ben hosszútávon? Az Euronics ezt nem forintosítaná. „Nem konverziókban, hanem segített életekben gondolkodunk” – vallja Fazekas Bálint.
Metykó Tibor pedig hozzáteszi: „Ez csak a kezdet. Jönnek meglepetések és új aktivitások hamarosan. Mert ezekről az ügyekről beszélni kell – és reméljük, egyre többen fognak.” (X)