A konténer- és tankerhajók új útvonalakat keresnek a Vörös-tengeren, hogy elkerüljék a húti milíciák fenyegetését.
A dán szállítmányozó óriás, a Maersk és legalább nyolc másik tengeri szállítmányozó cég mellett a British Petroleum is felfüggeszti a Vörös tengert érintő útvonalait az Irán által támogatott húti milíciák okozta fenyegetés miatt. A milíciák az izraeli-palesztin konfliktus újabb kiéleződése óta Jemenből indulva támadnak meg elhaladó teherhajókat, írja a Morning Brew.
A Vörös tenger nagyon fontos útvonal a nemzetközi vízi szállítmányozásban, mert közvetlen és természetes bejáratot jelent a Szuezi-csatornához, ami a világkereskedelem egyik, ha nem a legfontosabb szállítmányozási gócpontja Ázsia és Európa összeköttetésében. A csatornán átfolyó áruforgalom az éves globális kereskedelem 12 százalékát teszi ki, ahol egy megfeneklett hajó is hatalmas felfordulást tud okozni a keletről nyugatra folyó áruszállításban.
A húti fenyegetés nyomán a már említett cégek úgy döntöttek, hogy a biztonságot előtérbe helyezve a gyorsasággal szemben Afrika megkerülését választják alternatívaként. A módosított útvonalak és a fenyegetés a tengeri áruszállítás áraiban máris meglátszik, azonban John Konrad, hajózásra szakosodott újságíró X-en is kifejtette: a Vörös tenger problémái a globális olajellátás számára veszélyesebbek. A konténerhajókhoz képest kevesebb használaton kívüli, üzembe helyezhető tankerhajó áll ugyanis rendelkezésre, amelyek segítségével a megnövekedett úthosszúságot sűrűbb szállításokkal kompenzálni lehetne.
Az határidős olajárakban már látszik is az ehhez kapcsolódó bizonytalanság, és várhatóan ez így is marad a fenyegetés fennállásával.
A húti támadások megszaporodásával a globális kereskedelem európai szereplői, valamint Bahrein is növelik haditengerészeti jelenlétüket a Vörös-tengeren és az Egyesült Államok is a Jemen partjaihoz vezényelte a USS Dwight D. Eisenhower repülőgép-anyahajót, amely egyes hírek szerint a húti állások elleni támadást mérlegeli.