Katonák érkeztek a British Petrol (BP) telephelyére, miután a brit kormány elrendelte a bevetésüket. Akkora ugyanis a kamionsofőr-hiány, hogy be kell segíteniük a benzinszállítmányozásba – írja a Reuters.
A koronavírus és a Brexit nehéz helyzetbe hozta több iparág, köztük a gyógyszeripar, a sertés- és baromfi áru, a tej, valamint a benzin ellátási láncát: nincs elég munkavállaló a szigetországban, aki vállalná a fuvarozást.
A kamionosok hiánya ráadásul pánikvásárlást eredményezett,
aminek köszönhetően több kút is kiürült az országban. Hiába van elegendő üzemanyag ugyanis a briteknél, ha a végfogyasztóhoz nem jut el: a benzinkút-roham több esetben is verekedésig fajult.
A kormány a krízist megelégelve vetette be a katonai erőket,
akik mostantól sofőrként segítik a helyzet csillapodását. „Extra óvintézkedésként több sofőrt is szolgálatba léptettünk. Már egy hete folyamatosan javul a helyzet, ahogy a kereslet a normális szintre esik vissza. Az emberek bíznak a dolgok helyreálltában” – mondta Rishi Sunak, brit pénzügyminiszter.
A vendégmunkások olcsóságát okolja a miniszterelnök
London és Anglia délkeleti részének még körülbelül 22 százaléka lehet benzin nélkül jelenleg is, és ez 7-10 napig még nem is fog helyreállni az Egyesült Királyság benzinkereskedői egyesülete, a Petrol Retailers Association szerint.
A politikusok szerint azonban a kamionsofőr-hiányt nem a Brexit okozza. „A sofőrhiány nem csak az Egyesült Királyságban, hanem szerte Európában probléma” – mondta Sunak.
Boris Johnson brit miniszterelnök szerint
azért nem vonzó a szakma a szigetországban, mert a közép- és kelet-európai EU-országokból érkező sofőrök hajlandóak voltak rossz munkakörülmények között, alacsony bérezésért dolgozni.
Az MTI tudósításában számol be arról, hogy a miniszterelnök
a fuvarozó vállalatokat is okolta, mert azok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, a munkakörülményeket és a béreket sem emelték.
Helyette a „nagyon keményen dolgozó” vendégmunkásokra hagyatkoztak. Ezek a bérek és a munkakörülmények azonban a britek számára már nem vonzó.
A brit belügyminisztérium szombati bejelentése szerint március végéig könnyített eljárással kaphatnak munkavállalási engedélyt azok az európai uniós kamionsofőrök, akik a súlyos üzemanyagellátási fennakadásokat okozó sofőrhiány enyhítésére meghirdetett program keretében érkeznek Nagy-Britanniába.
A brit kormányfő azonban kizárta annak lehetőségét, hogy a brit kormány tömegesen engedjen be külföldi munkavállalókat a hiány enyhítésére.
Johnson szerint nem az a megoldás, hogy „meghúzzuk az ‘ellenőrizetlen bevándorlás’ feliratú emeltyűt, és hatalmas számban engedünk be embereket (külföldről). (Nincs visszatérés)
az ellenőrzés nélküli bevándorlás által fenntartott, alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő régi, bukott modellhez.”
„Ezzel már próbálkoztunk hosszú időn át, és ennek alacsony bérezésre, alacsony szakképzettségre építő hozzáállás lett a vége” – tette hozzá a miniszterelnök.