Szerdán debütált a folyamatautomatizáló Uipath a New York-i tőzsdén nyilvános, elsődleges részvénykibocsátása (IPO). A román fővárosból indult sikersztori csaknem másfél milliárd dollárhoz jutott, az első napos kereskedés pedig 35 milliárdra értékelte a vállalatot.
Az elmúlt hónapok egyik legnagyobb tech részvénykibocsátása volt a tegnapi Uipath IPO. A Coinbase és az Airbnb tőzsdére lépése mellett emlegetett debütálással a vállalat 1,3 milliárd dollárnyi tőkéhez jutott. Az IPO 56 dolláros ára 28 milliárdra értékelte a céget – az első napi kereskedésnek köszönhetően ez 35 milliárd felé is ugrott.
Daniel Dines, az Uipath CEO-ja sikerével hatalmasat kaszált, vagyona egy nap alatt kapaszkodott fel 1,3 milliárd dollárról 6 milliárdra, ezzel Kelet-Közép-Európa egyik leggazdagabb embere lett.
„Végtelenül hihetetlennek tartom az utat, amit bejártunk, főleg, hogyha az esélyeinket vesszük figyelembe – mondta Dines. – Csak néhány romániai gyerek voltunk, egy életstílust akartunk kiépíteni magunknak, nem egy globális vállalatot. Nem is értem igazán, hogy történt mindez.”
Író szeretett volna lenni, mégis programozónak tanult
A romániai Oneștiben született Dines eleinte írói álmokat dédelgetett, de hamar módosított az elképzelésein, írta az amerikai Forbes a róla szóló portréban 2019 decemberében. Jól is tette, mert
már akkor dollármilliárdosként tartották számon – az Uipath pedig nem mutatja a lassítás jeleit.
Íróként közel hat Harry Potter-szintű sikersztorit kellett volna írnia, hogy ilyen magaslatokba érjen.
A robotizált folyamatautomatizációval (robotic process automation, RPA) foglalkozó cége tavaly 225 millió dolláros befektetési kört zárt, ezzel a körrel érte el az 1,2 milliárdos tőkebevonást. A 2005-ben, Bukaresten alapított startup azóta New Yorkban, Szingapúrban, Bangalore-ban és Tokióban is jelen van 1-1 irodával.
Az Uipath nagyon leegyszerűsítve olyan robotokat gyárt, amik drasztikusan csökkentik a monoton, viszonylag könnyen standardizálható folyamatok elvégzéséhez szükséges humánerőforrás-igényt, például PDF-számlákat olvasnak be és kontíroznak le könyvelői segítség nélkül. Az RPA az elmúlt évek hatékonyságnövelésének egyik kulcsszava lett: megoldásukat olyan nagyok használják, mint a Walmart vagy a Toyota.
A japán Sumitomo Mitsui bank becslése szerint az Uipath megoldása közel 500 millió dollárt spórolt neki.
Nyaktörő sebességre kapcsoltak az elmúlt pár évben
Az Uipath igazán 2014 óta gyorsult fel, akkor 500 ezer dolláros, éves bevételét 607 millióra növelte alig 7 év alatt. Az üzlet még így is veszteséges, idén mínusz 92 millióval zártak, ez azonban jelentős javulás a tavalyi, 520 milliós deficithez képest.
Dines – a cége által nyújtott szolgáltatáshoz híven – a vállalaton belüli hatékonyságnövelés érdekében is képes bármit megtenni: 2019 végén az Uipath minden tizedik munkavállalóját elküldte.
A 11 százalékos leépítés mellett Dines azonban új szenior menedzserek felvételével optimalizálja szervezetét. Ezzel kapcsolatosan már egyik befektetője, a CapitalG Laela Sturdy-je dícséri. „Ha ilyen gyorsan haladsz, hibázni fogsz, és változtatnod kell. Mint minden, ez is rendkívül gyorsan történt az Uipath-nál” – mondta Sturdy.
A most megszerzett 1,3 milliárdot az Uipath természetesen szintén a saját növekedésébe fekteti. A globális terjeszkedést további felvásárlásokban és létszámbővítésben látják. Hiába ugyanis a hatékonysághoz való ragaszkodás, bárki, aki megugorja a vállalat „nagyon magas lécét”, az előtt mindig nyitva állnak a kapuk – erre Dines is kifejezetten büszke.
Borítókép: David Dines, a Uipath CEO-ja. // Fotó: Uipath