Törölt járatok utáni késő jegyár visszatérítés, egészségügyi állapotfelmérésnek álcázott termékértékesítés, tiltott mentolos cigaretta gyártása – többek között ezek miatt büntette a cégeket tavaly összesen több, mint egymilliárd forintra a fogyasztóvédelem.
2020-ban a legtöbb alkalommal árfeltüntetési hiányosságok, a szavatossági és jótállási szabályok nem megfelelő kezelése, és a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendelkezések megsértésével összefüggő problémák miatt járt el a hatóság.
A tavaly elvégzett közel 19 ezer ellenőrzés és a több mint 25 ezer beérkezett fogyasztói panasz alapján mintegy 10 ezer hatósági eljárás indult. Több mint 3 ezer esetben, összesen egymilliárd forintot meghaladó bírságot szabtak ki a jogsértő vállalkozásokra. A hatóság a nettó árbevétel öt százalékig terjedő, legfeljebb 500 millió forintos bírsággal sújthatja a cégeket szabályszegés miatt.
Nem kapkodták el a jegyár-visszatérítést
A teljes éves bírságmennyiség közel negyedét a repülővel utazók jogainak megsértése miatt szabták ki tavaly. Az egyik megbüntetett légitársaság járata közel négy órás késése ellenére sem adott megfelelő tájékoztatást és nem biztosított ellátást utasainak.
A koronavírus-járvány miatti járattörléseket követően számos esetben maradt el a jegyárak 7 napon belüli visszatérítése, a folyamat gyakran 60 napig vagy még hosszabb ideig tartott. Az efféle mulasztásaik miatt összesen több mint 239 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki légitársaságokra 2020-ban.
Egy dohánytermék-gyártónak 130 millió forintja bánta, hogy a jogszabályi tilalom ellenére állított elő és forgalmazott mentolt tartalmazó dohányterméket.
A kereskedelmi egységek általános fogyasztóvédelmi ellenőrzése közel 100 millió forintnyi szankció kiszabását eredményezte. A jogsértő üzletek a vásárlók megkárosítására, az eladási ár fel nem tüntetésére, a mérőeszköz hitelesítésének hiánya miatt fizettek a legtöbbször büntetést. A szavatossági és jótállási előírások be nem tartása 2020-ban összesen 51 millió forintjába került a vállalkozásoknak.
Megtévesztő kereskedelmi gyakorlata miatt büntettek meg egy céget, amely telefonon egészségügyi állapotfelmérésre hívta meg a kiszemelteket. A beszélgetés során eltitkolták, hogy valódi céljuk a termékértékesítés. A vizsgálat eredményét idegen nyelven, feltételes módban, homályos és érthetetlen formában osztották meg a fogyasztókkal, ezzel késztetve őket vásárlásra. A cég 10 millió forintos bírságot kapott.
Fotó: Gary Lopater / Unsplash